Czwartek, 23 Maj 2019 r. Michała, Renaty
Pogoda: Mazowieckie temp. -5 °C ciśn. 1024 hpa
Norton Manx_01
~25-03-2009; 11:33

Norton Manx

Mimo tego, że rywale dysponowali już jednostkami dwu- i cztero-, a nawet ośmiocylindrowymi, model Manx zwyciężał w wyścigach do późnych lat 60.

Firma Norton założona przez Jamesa Lansdowna w 1898 roku, swoją produkcję rozpoczęła od część (np. do maszyn Clement-Gerrard). Pierwsze egzemplarze Nortona wyprodukowano w 1902 roku, opierając się na rozwiązaniach technicznych takich firm jak Clement, czy Peugeot. W niedługim czasie zakład Landwona zaczął produkcję własnych silników, które dość szybko zaczęły znajdować zwolenników. Motocykle tej firmy zyskały uznanie zwłaszcza w długodystansowych rajdach. Na swoim koncie Norton ma także kilka rekordów prędkości. Okres wojenny sprawił, że linia produkcyjna skupiła się na realizacji licznych kontraktów wojskowych (model „Big Four). Nie przeszkadzało to jednak firmie w przygotowywaniu specjalnych egzemplarzy do bicia kolejnych rekordów.

Szczytem osiągnięć singlowej jednostki okazał się Manx Norton z silnikiem o pojemności 498 cc. Mimo tego, że rywale dysponowali już jednostkami dwu- i cztero-, a nawet ośmiocylindrowymi, model Manx zwyciężał w wyścigach do późnych lat 60.

Wśród fanów tego modelu istniał spór o prawdziwe parametry techniczne tego motocykla, bywało że dla niektórych danych podawano jedynie zakres wartości. Działo się tak, ponieważ w przypadku silników działających na granicy swoich możliwości, ich możliwości stale ulegają zmianie. Dodatkowo zawodnicy i ich mechanicy często tuningowali swoje maszyny w celu uzyskania jeszcze większej mocy.

Dowodem na to jak popularny był ten model może świadczyć fakt, że prawa do jego wytwarzania wykupił w 1969 roku John Tickle, a później w 1994 firma Molnari Manx produkowała jednostki napędowe z tego modelu.
Rama, na której oparto Nortona Manx została zaprojektowana przez braci McCandless. Silnik był rozwinięciem wersji Inter z 1938 roku. Liczne sukcesy w wyścigach TT były rezultatem ciężkiej pracy jaką włożyli konstruktorzy, ale również wysiłkowi kierowców dosiadających te maszyny. Bardzo pomocne okazały się także modernizacje, które zaproponował Leon Kuźmicki, pracujący w fabryce Nortona jako zamiatacz, był on w przeszłości wykładowcą budowy silników spalinowych na Politechnice Warszawskiej oraz pilotem myśliwców.

poprzednia 1 2 następna

 
Dodaj do: Drukuj stronę Wyślij link Zgłoś błąd  
  Dodaj swój komentarz  

0 komentarzy

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Bikers.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Jeśli którykolwiek z komentarzy zamieszczonych na forum łamie prawo zawiadom nas o tym

BMW S1000RR vs BMW M3 - rodzinny pojedynek
Oto zapowiadany wcześniej pojedynek bawarskich braci, który ma odpowiedzieć na pytanie co jest szybsze, auto czy motocykl? Odpowiedź w tym konkretnym przypadku jest oczywista... BMW!  »
...i dano mu na imię FARCIARZ!
O dużym szczęściu, a może umiejętnościach może mówić młody biker z Rosji, który o mały włos skończyłby przejażdżkę pod ciężarówką.  »
Pościg - BMW M3 vs. BMW RR
Już niebawem poznamy odpowiedź na trudne pytanie. Co jest szybsze BMW M3 czy BMW S1000RR? Oto klip zapowiadający niezwykłą walkę jaką przygotował bawarski koncern.  »
Yamaha R1 w wersji Indy Mile dirt track
Takiej R1'ki chyba nie widzieliście. Jest to unikalny egzemplarz Yamahy upamiętniający wyjątkową maszynę jaką się ścigał Kenny Roberts podczas Indy Mile.  »
Old School» Ludzie, motocykle
Norton Manx_01
Manx Norton z silnikiem o pojemności 498 cc okazał się niezwyciężony w w ... »