Pi�tek, 29 Marzec 2024 r. Eustachego, Wiktoryna
Pogoda: Mazowieckie temp. -5 °C ciśn. 1024 hpa
Piotr Betlej, czyli nasz w w wyścigu na wyspie Man
~14-04-2011; 14:02

Piotr Betlej, czyli nasz w w wyścigu na wyspie Man

Isle of Man Tourist Trophy to wyścig, który cechują długie proste, górskie serpentyny, 200 zakrętów a to wszystko na 61 kilometrach publicznych dróg. Średnia prędkość 210 km/h, na prostych – 320km/h.

Od ponad 100 lat na położonej w połowie drogi między Irlandią a Wielką Brytanią wyspie Man królują uważane za najbardziej fascynujące i niebezpieczne na świecie wyścigi motocyklowe Isle of Man Tourist Trophy. Na przełomie maja i czerwca ściągają dziesiątki tysięcy widzów z całego świata. Nigdy nie brał w nich udziału Polak. Pierwszym zawodnikiem z naszego kraju będzie Piotr Betlej z Motoświdnica Racing Team! Przeszedł już dwa etapy kwalifikacji, przed nim ostatni – próbna jazda po trasie.

Pierwsze na wyspie ścigały się samochody. W 1904 roku władze Isle of Man zmieniły prawo tak, by można było drogi publiczne zamykać na czas wyścigów. Skorzystał Automobilklub Wielkiej Brytanii i zorganizował zawody o puchar Gordon Benetta. Wyznaczoną dla samochodów trasą o długości 51 mil w 1905 roku pojechały motocykle. Dwa lata później opracowano odrębną, przeznaczoną tylko dla Tourist Trophy, na której motocykliści ścigają się niemal nieprzerwanie co roku. Zawody odwołano tylko w latach II wojny światowej i w 2001 roku w czasie epidemii choroby szalonych krów. Trasa ewoluowała, by wreszcie osiągnąć dzisiejszy kształt – 60,75 km serpentyn, wyboistych prostych i szalonych zakrętów.

Zawody rozgrywane są w kilku klasach:
Superbike – motocykle przygotowane zgodnie ze specyfikacją World Superbike lub British Superbike – 6 okrążeń toru.
Superstock - motocykle przygotowane zgodnie ze specyfikacją FIM Superstock lub UEM/MCRCB Stocksport – 4 okrążenia toru.
Supersport TT – motocykle przygotowane zgodnie ze specyfikacją FIM Supersport lub MCRCB Supersport – 4 okrążenia toru.
Senior TT – klasa obejmująca motocykle wszystkich wyżej wymienionych klas.
Sidecars – klasy A i B (specyfikacja ACU Formula 2) – odpowiednio 2 i 4 okrążenia toru.

poprzednia 1 2 3 4 następna

 
Dodaj do: Drukuj stronę Wyślij link Zgłoś błąd  
  Dodaj swój komentarz  

1 komentarzy
tt 2011  2011-05-16 18:17
~rudi
dasz rade jak bys przyjechal wczesniej to muglbys tu potrenowac wiecej ...

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Bikers.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Jeśli którykolwiek z komentarzy zamieszczonych na forum łamie prawo zawiadom nas o tym

Crash test: tramwaj kontra auto!
Niecodzienny pokaz zorganizowała Krajowa Rada Bezpieczeństwa i Tramwaje Warszawskie, w którym przeprowadzono crash test połączony z akcją ratunkową służb mundurowych. »
188 km/h na jednym kole
Kierowca jednośladu, jadąc na jednym kole, wyprzedzał rząd samochodów i pędził po mieście z prędkością 188 km/h. Kara była adekwatna... »
Nadjeżdża Romet 249 Division
Już za miesiąc do sprzedaży trafi długo oczekiwany naked bike Rometa, o którym mówiliśmy już podczas wystawy w Mediolanie i w Warszawie. Modelem 249 Division polski producent otwiera nowy rozdział w historii Rometa.  »
Wiktor Węgrzyn o tragedii w Smoleńsku
Na temat tragicznych wydarzeń związanych z katastrofą samolotu prezydenckiego, rozmawialiśmy z organizatorem motocyklowego Rajdu Katyńskiego Wiktorem Węgrzynem. »
REKLAMA