Piďż˝tek, 19 Kwiecieďż˝ 2024 r. Tymona, Włodzimierza
Pogoda: Mazowieckie temp. -5 °C ciśn. 1024 hpa
Zabójcze barkierki nietylko w Polsce.
~18-11-2009; 21:16

Zabójcze barierki nie tylko w Polsce.

Motocykliści poruszający się po naszych drogach muszą uważać na wiele niebezpieczeństw. Oprócz stanu nawierzchni są też inne czynniki wypływające na bezpieczeństwo uczestników ruchu.
Wielu osobom odpowiedzialnym za projektowanie dróg wydaje się, że jeśli asfalt jest równy to nic więcej ich użytkownikom nie jest  potrzebne do szczęścia. Nic bardziej mylnego!
Nie można zapomnieć o takich elementach jak choćby znaki drogowe, studzienki, a także barierki. Te ostatnie mają często decydujące znaczenie w przypadku zdarzeń drogowych z udziałem motocyklistów. Źle zaprojektowana barierka może przyczynić się do trwałego kalectwa lub nawet do śmierci kierującego jednośladem.

Właśnie zapadł wyrok we włoskim sądzie, który skazał na cztery miesiące pozbawienia wolności urzędników odpowiedzialnych za złe zaprojektowanie barierek na jednym z odcinków dróg, gdzie doszło do wypadku.

Zaprojektowane i zainstalowane cztery lata temu barierki koło miejscowości Paullese Castelverde (Cremona) były niezgodne z obowiązującymi normami i przyczyniły się do śmierci włoskiego kierowcy Francesco Lecce Attanasi. Stracił on panowanie nad prowadzonym autem i uderzył z impetem w reling. Bariery zamiast złagodzić wypływ uderzenia dosłownie przecięły na pół kokpit Fiata Punto. Sąd uznał inż. Patrizia Malabarba, oraz jego kolegę Alessandro Rigotti za winnych złego stanu dróg.

Podróżując na zachodzie można zobaczyć różne rodzaje barier energochłonnych. W szczególnie niebezpiecznych miejscach stosowane są specjalne ochrony uniemożliwiające zakleszczenie się motocyklisty między barierkami. U nas jest to wciąż nowość i egzotyka.
Rozwiązania tego typu nie są niczym nowym i niezwykłym w krajach, gdzie jednoślady są normalnym widokiem. Wręcz przeciwnie, właśnie tego typu metody są zgodne z obowiązującymi przepisami europejskimi. Niewiele osób wie, że w zeszłym roku przyjęto nowe standardy w dziedzinie barier zmniejszających urazy motocyklistów (European Committee for Standardisation).

Najwidoczniej u nas nikt o nich nie słyszał.

Tekst: J.Alaborski
 

 
Dodaj do: Drukuj stronę Wyślij link Zgłoś błąd  
  Dodaj swój komentarz  

0 komentarzy

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Bikers.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Jeśli którykolwiek z komentarzy zamieszczonych na forum łamie prawo zawiadom nas o tym

Crash test: tramwaj kontra auto!
Niecodzienny pokaz zorganizowała Krajowa Rada Bezpieczeństwa i Tramwaje Warszawskie, w którym przeprowadzono crash test połączony z akcją ratunkową służb mundurowych. »
188 km/h na jednym kole
Kierowca jednośladu, jadąc na jednym kole, wyprzedzał rząd samochodów i pędził po mieście z prędkością 188 km/h. Kara była adekwatna... »
Nadjeżdża Romet 249 Division
Już za miesiąc do sprzedaży trafi długo oczekiwany naked bike Rometa, o którym mówiliśmy już podczas wystawy w Mediolanie i w Warszawie. Modelem 249 Division polski producent otwiera nowy rozdział w historii Rometa.  »
Wiktor Węgrzyn o tragedii w Smoleńsku
Na temat tragicznych wydarzeń związanych z katastrofą samolotu prezydenckiego, rozmawialiśmy z organizatorem motocyklowego Rajdu Katyńskiego Wiktorem Węgrzynem. »
REKLAMA